Zaken doen in de jungle - 3-4-'00

 

Het is makkelijk om internet voor te stellen als het beloofde land voor de zakenman. De succesverhalen zijn vaak spectaculair. Amazon, Yahoo, Excite, en collega Vincent Everts heeft woensdag een stel Nederlandse voorbeelden opgesomd.

 

Niet dat zulke succesnummers goed lopende bedrijven zijn, want ze maken geen winst. Maar ze groeien als gekken en de oprichters zijn stinkend rijk geworden. En dat telt eh.. dat telt óók, voor de zakenman van nu, nietwaar?

 

The winner takes all, en vooral: alle aandacht. De verliezers, daar worden we liever niet aan herinnerd. Wat is er toch geworden van Pointcast, van de digitale krant op maat? Het idee sloeg aanvankelijk geweldig aan. Het werd geïmiteerd door Netscape en door Microsoft; maar het zette niet door. Pointcast was eens honderden miljoenen waard, nu hoor je er niets meer van. Netscape zelf, dat nog maar drie jaar terug de toekomst van internet in handen leek te hebben, zit in een sterfhuis bij America Online. Vermorzeld door Microsoft, zoals wel meer veelbelovende startups.

 

Op dit moment liggen er al weer drie beroemde Amerikaanse internetbedrijven op sterven. Cd-handel CD-Now, de online supermarkt Peapod en de gezondheidswinkel dr.Koop. Hun aandelen zijn tientallen procenten in waarde gekelderd en dreigt het kasgeld op te raken door de aanhoudende verliezen. En mocht u denken dat het fiasco van WOL hier invloed op gehad heeft, vergeet het: in Amerika is dit nauwelijks opgemerkt. De genoemde bedrijven kunnen het gewoon niet bolwerken.

 

Het is maar dat u het weet: je kunt op internet ook glorieus op je gezicht gaan. De kans is zelfs vrij groot, want echt goeie ideeën worden gewoon overgenomen door iemand met een site in een belastingparadijs, door iemand in een land waar kinderarbeid nog kan, door een bedrijf met meer macht dan u heeft, of gewoon door duizenden concurrenten wereldwijd. Bedenk u drie keer voor u activiteiten begint op internet.