Op internet wordt gevochten om de aandacht van de consument. Hoe kom je bijvoorbeeld bovenaan te staan als een zoekmachine zijn resultaten aan een vragende consument presenteert? Bedrijven zijn bereid daar grof voor te betalen. Ook een mooie domeinnaam, zoals www.bruinbrood.com als je bakker bent, is goud waard. En je kunt tegenwoordig als consument zelfs contant geld verdienen door reclame te bekijken, al zul je daar niet rijk van worden. Voor een paar gulden per dag ben je full time bezig digitale folders door te bladeren.

 

Deze week waren er twee opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van aandacht trekken. Een had te maken met ongevraagde e-mail. De misprijzende term daarvoor onder internetters is Spam, genoemd naar een vleesprodukt uit Engeland dat ooit door Monty Python op de hak is genomen. Je moet als commercieel bedrijf niet proberen te spammen, dus niet lukraak reclamemail rondsturen, want de internetters sturen dan bijvoorbeeld vrachten mail terug, zodat je geruime tijd onbereikbaar bent.

 

Dus wat had IKEA in de VS bedacht? Laat de consumenten elkaar lastig vallen! Iedereen die tien andere internetters een mail stuurde over de opening van een nieuw Ikea-filiaal in San Francisco, kreeg 75 dollar korting op een aankoop bij deze nieuwe winkel.

 

Als ik zelf van een kennis zo'n mail kreeg, zou ik ongelooflijk boos worden. Geld verdienen met het bevuilen van mijn postbus! Ik zou de kennis er digitaal van langs geven, en het bedrijf dat consumenten zo tegen elkaar opzet in plaats van zelf het vuile werk te doen, zou ik ook niet sparen. Dat is dan ook wat er gebeurde en Ikea heeft zijn actie moeten staken - maar ze hebben er intussen wel lekker de publiciteit mee gehaald.

 

Intussen heeft Microsoft een belang genomen in RealNames, een bedrijf dat het zoeken op internet makkelijker wil maken. Met de software en de database van RealNames kun je in hetzelfde internetprogramma dat je altijd gebruikt, gewoon intikken wat je zoekt, bijvoorbeeld bruinbrood. Geen zoekmachine meer nodig. Als een bedrijf dat woord bij RealNames heeft gekocht, word je meteen doorverbonden met hun site, ook als je zelf dat adres helemaal niet kent. Een uitkomst, behalve natuurlijk dat de meestbiedende niet altijd de meest geschikte site zal zijn. Door de nieuwe alliantie zal deze manier van zoeken makkelijker en populairder worden, maar geef mij toch maar een ouderwetse, onhandige zoekmachine waarin ik zelf een van de vele zoekresultaten mag kiezen.