Op internet wordt gevochten om de aandacht van de consument. Hoe kom je
bijvoorbeeld bovenaan te staan als een zoekmachine zijn resultaten aan een
vragende consument presenteert? Bedrijven zijn bereid daar grof voor te
betalen. Ook een mooie domeinnaam, zoals www.bruinbrood.com als je bakker bent,
is goud waard. En je kunt tegenwoordig als consument zelfs contant geld
verdienen door reclame te bekijken, al zul je daar niet rijk van worden. Voor
een paar gulden per dag ben je full time bezig digitale folders door te
bladeren.
Deze week waren er twee opmerkelijke ontwikkelingen op het gebied van
aandacht trekken. Een had te maken met ongevraagde e-mail. De misprijzende term
daarvoor onder internetters is Spam, genoemd naar een vleesprodukt uit Engeland
dat ooit door Monty Python op de hak is genomen. Je moet als commercieel
bedrijf niet proberen te spammen, dus niet lukraak reclamemail rondsturen, want
de internetters sturen dan bijvoorbeeld vrachten mail terug, zodat je geruime
tijd onbereikbaar bent.
Dus wat had IKEA in de VS bedacht? Laat de consumenten elkaar lastig
vallen! Iedereen die tien andere internetters een mail stuurde over de opening
van een nieuw Ikea-filiaal in San Francisco, kreeg 75 dollar korting op een
aankoop bij deze nieuwe winkel.
Als ik zelf van een kennis zo'n mail kreeg, zou ik ongelooflijk boos
worden. Geld verdienen met het bevuilen van mijn postbus! Ik zou de kennis er
digitaal van langs geven, en het bedrijf dat consumenten zo tegen elkaar opzet
in plaats van zelf het vuile werk te doen, zou ik ook niet sparen. Dat is dan
ook wat er gebeurde en Ikea heeft zijn actie moeten staken - maar ze hebben er intussen
wel lekker de publiciteit mee gehaald.
Intussen heeft Microsoft een belang genomen in RealNames, een bedrijf
dat het zoeken op internet makkelijker wil maken. Met de software en de
database van RealNames kun je in hetzelfde internetprogramma dat je altijd
gebruikt, gewoon intikken wat je zoekt, bijvoorbeeld bruinbrood. Geen
zoekmachine meer nodig. Als een bedrijf dat woord bij RealNames heeft gekocht,
word je meteen doorverbonden met hun site, ook als je zelf dat adres helemaal
niet kent. Een uitkomst, behalve natuurlijk dat de meestbiedende niet altijd de
meest geschikte site zal zijn. Door de nieuwe alliantie zal deze manier van
zoeken makkelijker en populairder worden, maar geef mij toch maar een
ouderwetse, onhandige zoekmachine waarin ik zelf een van de vele zoekresultaten
mag kiezen.