Spelen met w..rd.n en het bmgbcfu

Herbert Blankesteijn, NRC Handelsblad 14-4-'95


Neem een woord in gedachten, ik zal raden. Pen en papier bij de hand. Elke letter die ik raad vul jij in, voor elke foute letter teken je een onderdeel van een galg. Dat doen we tot ik het woord heb gevonden, of tot mijn lijk aan de galg bungelt. Galgje heet dit spelletje, je zult het wel kennen. Je hebt er bijna niets voor nodig en daardoor kun je het zelfs stiekem spelen onder de les.

Galgje is nu te krijgen als onderdeel van een computerspelletje. Dat betekent dat je het binnenkort misschien wel moet spelen op school, omdat je er zoveel van leert. Het zit in 'Henrietta's Magische Spelspel', een pakket van vijf letterspelletjes op één CD-ROM, een computerCD dus. Bij het eerste spel krijg je woorden te zien dat je moet natypen. Bij het tweede komen er woorden op het scherm w..rv.n d. kl.nk.rs z..n w.gg.l.t.n. H.t .s d. b.d..l.ng d.t j. d. .ntbr.k.nd. l.tt.rs .nv.lt, en dat is niet moeilijk. Het derde spel heet 'Code' en je moet daarbij woorden in geheimschrift ontcijferen. In dat geheimschrift zijn alle letters van het bmgbcfu een stukje opgeschoven. Welke kant op, en hoeveel plaatsen, dat moet je uitvinden met behulp van een voorbeeld dat op je scherm staat. Bij elk nieuw woord is het ecfcgkqafpgdr ook weer anders. Pittig.

Het vierde spel is 'Galgje'. En bij het vijfde moet je woorden herkennen waarvan de letters door elkaar zijn glhdeuses. Gelukkig staat de eerste letter steeds op de goede plek, anders was het niet te doen.

Bij elk van de vijf spelletjes moet je binnen een bepaalde tijd genoeg woorden goed raden. Dan krijg je een letter. Na vijf spellen heb je dus vijf letters en daar moet je ook weer een woord van maken. Lukt dat, dan heb je Hendrik bevrijd. Want zoals wel vaker bij computerspelletjes hoort er een verhaaltje bij. Hendrik, de man van Henrietta, is door een heks in een kikker veranderd. Jij bent Henrietta en door het vinden van het 'toverwoord' verbreek je de betovering. Misschien vind jij het spel spannender met het verhaal erbij, zelf ben ik zo druk bezig over de woorden na te denken dat het verhaal me gestolen kan worden.

Waarom zou je zulke spelletjes op een computer doen? Het gaat zeker zo goed met pen en papier. Je kunt dan alle woorden gebruiken die je kent, terwijl de computer ze uit een paar vaste lijsten haalt. Aan de andere kant, als je met de computer kunt spelen hoef je niet iemand te zoeken die zin heeft in hetzelfde spel. De computer kan de tijd bijhouden, een hint geven (en daarvoor straftijd in rekening brengen) en laten zien of je het beter hebt gedaan dan de vorige keer. Waarschijnlijk vind je het, net als ik, op de computer gewoon leuker. Je kunt dan mèt een vriendje of vriendinnetje spelen in plaats van tégen. Of je ouders of de school dat allemaal belangrijk genoeg vinden om bijna honderd gulden voor te betalen is hun zaak.

Over ouders en school gesproken, mocht je het spel op een computer tegenkomen. kijk dan eens of iemand soms vergeten heeft de toegang tot het 'ouder/leerkracht gedeelte' te verbergen. Als je daar weet te komen kun je het spel makkelijker maken (voor jezelf) of moeilijker (voor een ander). Je kunt er voor zorgen dat iemand maar heel weinig tijd krijgt, dat er opeens Italiaanse woordjes geraden moeten worden, of dat de computer gaat putten uit jouw zelfgemaakte lijst met heel uhdyd vnnqcdm.


Alles wat je hier vindt mag je lezen, downloaden en zelfs kopiëren en aan vrienden geven. Maar ik heb het geschreven en het is en blijft van mij. Wat je dus niet mag doen is het verkopen en er geld aan verdienen. Dat doe ik tenslotte ook niet. Verder veel plezier ermee. -Herbert Blankesteijn


  • Terug naar het CD-ROM-menu.
  • Terug naar het Whizkidmenu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.