De Vervoerplanner

Herbert Blankesteijn, NRC Handelsblad 7-11-'96


Tot nu toe had je de Reisplanner, een computerprogramma dat een treinreis voor je kon 'uitrekenen'. De Reisplanner zei niets over stads- of streekvervoer, laat staan over andere vervoerwijzen. Voor autoreizen had je een Routeplanner nodig, die ook tekortkomingen had. Zo negeerde deze het oponthoud dat je in de spits hebt. En het spoorboekje, ach, het spoorboekje verhoudt zich tot de Reisplanner als de trekschuit tot de trein.

Eindelijk is er nu een computerprogramma dat een vergelijking kan maken tussen reizen per trein en per auto, dat voor de trein rekening houdt met de reis naar en van de stations en dat voor de auto oponthoud door files meerekent. Het is een indirect resultaat van het regeringsbeleid om te proberen mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. In dit geval is het resultaat, pikant genoeg, geboekt door het samenwerkingsverband dat de opdracht van de regering is misgelopen (ANWB, NS, PTT). De winnaar van de opdracht van vijf miljoen (AND Software, Roccade, SDU) sleutelt nog aan zijn produkt en lijkt dus de race naar de markt te hebben verloren.

Het programma dat nu te koop is heet Mobi Disk en kost f. 39,75. Dat is veel duurder dan de Reisplanner placht te zijn maar de Mobi Disk is dan ook van een andere categorie. De vergelijking tussen de auto en de trein wordt gemaakt in guldens, kilometers en minuten en tevens op de landkaart, die in elke vergroting op het scherm kan worden gehaald, bijna tot aan de schaal van een stadsplattegrond. Je kunt vragen om de tussenhaltes van de trein, opgeven met welk vervoermiddel je van en naar stations wilt gaan en verschillende tussenhaltes zelf opgeven (ook als dat een omweg oplevert). Als automobilist kun je opgeven of je met een caravan reist, of op de motorfiets. De files staan er wel door de week maar niet in het weekeinde.

Desondanks vertoont Mobi Disk de tekortkomingen van een eerste in zijn soort, en deze nopen de computergebruiker tot zelf nadenken en rekenen. De kleinste eenheid waarmee wordt gerekend is het postcodegebied. Dat zijn nogal grote blokken; zodoende vertelt het programma mij dat ik een half uur moet lopen naar het station terwijl dat in werkelijkheid drie minuten is. Wie denkt dat met dit deel van de reistijd werkelijk rekening gehouden wordt heeft het mis, want de reistijd per openbaar vervoer die naast de reistijd per auto wordt geprojecteerd is alleen de tijd van station tot station. Een dienstregeling voor het stadsvervoer ontbreekt. Er wordt wel gewaarschuwd voor oponthoud door files maar vertragingen bij het openbaar vervoer worden niet voorzien. Misschien zou een waarschuwing op winterochtenden op zijn plaats zijn. Of een mededeling over gebrek aan zitplaatsen in de trein uit Groningen op vrijdagmiddag. Standaard gaat Mobi Disk ervan uit dat een treinreiziger op sommige stations van aankomst de fiets pakt. De logica is niet duidelijk - als standaardinstelling komt elke andere mogelijkheid meer in aanmerking. De files staan er voor Mobi Disk ook in de schoolvakanties, in werkelijkheid zijn ze dan beduidend korter.

Desondanks vertoont Mobi Disk de tekortkomingen van een eerste in zijn soort, en deze nopen de computergebruiker tot zelf nadenken en rekenen. Nabije buitenlandse steden als Aken, Antwerpen, Brussel en Parijs, die wel in de NS Reisplanner staan, ontbreken hier. Een technisch bezwaar is dat de hele inhoud van de CD-ROM op harde schijf moet worden gezet. Dat kost 24 Megabyte en dat is te dol. Het leeuwendeel van het materiaal hoort op de CD te blijven. Deze week heeft de reizigersvereniging Rover bezwaar gemaakt tegen nog meer onvolkomenheden en onjuistheden; VSN (Verenigd Streekvervoer Nederland), een van de participanten, zegt te werken aan een betere versie.

De kleinste eenheid waarmee wordt gerekend is het postcodegebied. Dat zijn nogal grote blokken; zodoende vertelt het programma mij dat ik een half uur moet lopen naar het station terwijl dat in werkelijkheid drie minuten is. Wie denkt dat met dit deel van de reistijd werkelijk rekening gehouden wordt heeft het mis, want de reistijd per openbaar vervoer die naast de reistijd per auto wordt geprojecteerd is alleen de tijd van station tot station. Een dienstregeling voor het stadsvervoer ontbreekt. Er wordt wel gewaarschuwd voor oponthoud door files maar vertragingen bij het openbaar vervoer worden niet voorzien. Misschien zou een waarschuwing op winterochtenden op zijn plaats zijn. Of een mededeling over gebrek aan zitplaatsen in de trein uit Groningen op vrijdagmiddag. Standaard gaat Mobi Disk ervan uit dat een treinreiziger op sommige stations van aankomst de fiets pakt. De logica is niet duidelijk - als standaardinstelling komt elke andere mogelijkheid meer in aanmerking. De files staan er voor Mobi Disk ook in de schoolvakanties, in werkelijkheid zijn ze dan beduidend korter.

Dat is geen muggenzifterij; als een dergelijk hulpmiddel een vergelijking pretendeert te bieden tussen auto en trein dan moet die vergelijking eerlijk zijn. En als er informatie wordt gegeven over reizen van en naar het station dan moet die informatie ergens op slaan. Toch, wie van deze eigenaardigheden op de hoogte is heeft meer aan Mobi Disk dan aan de Reisplanner en de Routeplanner samen, om van het spoorboekje en de wegenkaart maar te zwijgen. Volgende versies zullen nog beter zijn, en natuurlijk gaat de concurrentie zijn voordeel doen met de kritiek op Mobi Disk. De prijs zal dan ook wel zakken.Via Internet zal actuele informatie beschikbaar komen, over de files van het moment, ten gevolge van slecht weer, aanrijdingen en werkzaamheden, en over vertragingen bij de NS. Over kostenverhogingen bijvoorbeeld door stijging van de benzineprijs. Maar of je de verstokte autorijder zover krijgt om zelfs maar naar zulke informatie te kijken is de vraag.


Dit artikel mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Copyright Herbert Blankesteijn.
  • Terug naar het CD-ROM-menu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.