Wie zoet is krijgt software

Herbert Blankesteijn, NRC Handelsblad 28-11-'96


Ouders bezuinigen niet op wat goed is voor hun kinderen. En wat is goed voor de kinderen? Dat ze leren de computer te gebruiken, want de school doet wat dat betreft niet genoeg. Iets met de pc dus, maar zonder geweld, liever iets leerzaams. Dan speelt geld geen rol en betalen ouders grif honderd gulden voor een cd-rom.

Software voor kinderen is een interessante markt, al hebben zoveel uitgevers zich erop gestort dat er niet veel meer te verdienen valt. Of pc-edutainment beter is voor de ontwikkeling van kinderen dan wat dan ook is overigens onbewezen, alle gepraat over muisvaardigheid, ruimtelijk inzicht en spelenderwijs leren ten spijt. Overigens is evenmin bewezen dat spelen met de computer slècht is.

Adviezen omtrent kindersoftware: koop niets dat niet in de winkel is gedemonstreerd, vermijd de Engelse taal, beschouw de 'aanbevolen' systeemeisen als 'minimaal' en let op de benodigde ruimte op de harde schijf. Een spelletje dat van de cd is te draaien spaart de harde schijf. Het programma moet eenvoudig te bedienen zijn - kinderen zijn net grote mensen, ze lezen geen handleiding en luisteren ook niet naar gesproken aanwijzingen.

Kon je een jaar geleden nog alles opsommen wat te koop was, nu gaat dat niet meer. Indelen in categorieën en voorbeelden geven lukt wel.
= Kleur- en vormspelletjes. Daarin heb je bijvoorbeeld 'De Krijtjesfabriek'*, eenvoudige spelletjes met kleuren, 'Mijn eerste Windows boek' (met het hondje Floppie) en 'Hickory speelt met kleuren en blokken'. De laatste twee zijn aanraders in deze afdeling voor de kleinsten.
= Taal- en rekenspelletjes. Hier doen alle uitgevers aan mee, sommige met één cd, andere met een aantal series tegelijkertijd. Vaak hebben zulke cd's ook een ingebouwd kleurboek of andere extra's. Kleuters kunnen kennismaken met letters op 'Hieperdepiep, ik lees' (ook op cd-i), met tellen op 'Millie's Math House'* en met beide op 'Cijfers en Letters'. Maar het komt uit de lengte of uit de breedte: de eerste twee bevatten méér spelletjes. Aan de bovenkant, qua niveau, zitten bijvoorbeeld 'De verloren stad', met sommen van moeilijkheidsgraad naar keuze, en 'Henrietta's vrolijke spelspel', met eenvoudig geheimschrift en een elektronische versie van "galgje". Daartussenin zit een hoop; het is zaak niet snel tevreden te zijn en vooral goed te zoeken naar iets wat bij uw kind past.
= Spookhuizen. Griezelen helpt tegen bang zijn, is de gedachte. Er zijn titels als 'Bibber is niet bang', 'Heksenspul', 'Max en het gele-sokjesspook' en Jan Pienkowski's 'Het spookhuis'*. Hennie de Heks en Max genieten al enige bekendheid onder kinderen; Max is in beeld en geluid wat stijfjes. Pienkowski maakt een gelikte indruk, wat een volwassene best mag laten meewegen.
= Bekend van tv. Er bestaat een cd-rom over Barbie, waarmee kinderen kleren kunnen ontwerpen. Ze moeten dan wel begrijpen wat "trendy outfit" betekent. Er staat een hele reeks op stapel dus zet u maar weer schrap. Over Peter Pan, Alice in wonderland en Pocahontas* zijn voorlees-cd's verschenen (alias interactieve tekenfilms), met de onvermijdelijke spelletjes erop. Let ook op het 'Leeuwekoning spellenparadijs'* met tal van liedjes uit de succesfilm. Perfect. Disney heeft cd-rom ontdekt, daar horen we nog van. Behalve dat kinderen de bekende figuren graag zien kan de software zeer verzorgd zijn doordat de produktiekosten over miljoenen klanten worden verdeeld.
= Meer weten. 'Sammy's Science House'* smokkelt met leuke spellen wat natuur en techniek in de hoofden van de kleinsten. 'Edupakket' doet aan geschiedenis, talen, verkeersborden, het menselijk lichaam en computerkunde. Vooral feitenkennis. 'Op Wereldreis'* concentreert zich op aardrijkskunde, heeft originele spelletjes maar blijft qua informatie wat aan de oppervlakte. 'Zo werkt dat' legt uit hoe apparaten werken; het is de vertaling van het veelgeroemde 'The Way things work'.
= Muziekspelletjes. Uitermate leuk is 'Thinkin' Things'* waarbij je musicerende tekenfilmfiguren moet naspelen, en zij jou. Ook met kleur- en vormspelletjes trouwens. Op cd-i is er 'Children's Musical Box'. Grotere kinderen kunnen 'Spelen met muziek'* en daarmee zelf componeren, al is de werking van dat programma niet zo helder. 'Technomaker' laat je zelf muziek maken met samples; met acht geluidssporen is dat nauwelijks meer kinderspel.
= Zelf doen. 'Fine Artist' en 'Creative Writer' helpen kinderen te tekenen en verhalen te schrijven. Zelf beeldverhalen maken kan met 'Verhalentoverdoos' (cd-i), 'Spiderman' en '3D Movie Maker'. De laatste twee zijn in het Engels; vooral Movie Maker is sensationeel als een ouder een handje helpt - wat toch al zou moeten. Echt ambitieuze ouders geven hun oogappel natuurlijk 'Klik&Play' (ook Engels) om spelletjes te ontwerpen of 'Superlogo' om te leren zelf de computer te programmeren.


Alles Nederlandstalig tenzij anders vermeld. Titels gemerkt met * bestaan ook in Mac-versie. Cd-roms zijn in computerwinkels en softwarezaken te krijgen evenals in veel grote boekhandels. Ze kosten 50 á 100 gulden, met uitschieters naar boven en beneden.
Dit artikel mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Copyright Herbert Blankesteijn.
  • Terug naar het CD-ROM-menu.
  • Terug naar het CD-i-menu.
  • Terug naar het Softwaremenu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.