Knikkeren met magneten

Herbert Blankesteijn, NRC Handelsblad 4-8-'95


Ik denk dat ik weer eens een dikkere computer moet kopen. Toen ik de CD-ROM 'Adventures with Edison' aan het proberen was gingen er steeds dingen mis. Om de haverklap meldde het scherm een of andere 'error' (fout) zodat ik de computer helemaal opnieuw moest starten. Bij de technische hulplijn van Corel, de uitgever, zeiden ze dat ik maar naar Canada moest bellen. Zijn ze helemaal betoeterd.

Tenslotte zag ik op het doosje van de CD wat voor computer je volgens Corel 'minimaal' nodig hebt: precies de mijne! Prima toch, zou je zeggen. Maar zo werkt dat niet. Een uitgever is meestal tevreden als zijn CD het op een bepaald systeem nčt nog doet. Maar als gebruiker wil je dat het vlot en betrouwbaar werkt, en dan heb je dus meer 'paardekrachten' nodig dan de uitgever adviseert.

Jammer, want 'Edison' is reuze leuk. De CD heeft drie afdelingen. Een ervan is een soort computerversie van het ouderwetse knikkeren. Je krijgt steeds een landschap voor je neus met een bal en poortjes waar je de bal in moet mikken. Soms is dat heel moeilijk, bijvoorbeeld als een poortje boven op een heuvel ligt of aan de andere kant van een muurtje. Maar je kunt met allerlei knoppen je opdracht makkelijker maken. Je kunt regelen hoeveel vaart je de bal geeft, hoeveel wrijving er is (met veel wrijving ligt de bal sneller stil) en ook hoe sterk de zwaartekracht werkt. De zwaartekracht kan zelfs omhoog werken! Verder mag je kiezen waarvan je bal is gemaakt: een bal van rubber stuitert nogal; een van steen doet dat veel minder en blijft dus dichter bij een muurtje liggen.

Hoe verder je komt in dit spel hoe moeilijker het wordt. Al gauw blijken er magneten en elektriciteit in je landschap aanwezig te zijn. Lastig als je een ijzeren bal hebt, hoewel je er ook je voordeel mee kunt doen. Ik vond het een leuke sport om de bal met een keurige bocht in zo'n poortje te krijgen.

De tweede afdeling van 'Adventures with Edison' is een museum waar je allemaal puzzels kunt doen. Dat moet binnen een bepaalde tijd en je krijgt extra punten als je tijd overhoudt. Voor je begint moet je je leeftijd opgeven zodat het niet te moeilijk wordt gemaakt. Zelf was ik behoorlijk goed in de puzzels voor zes jaar; als je meer lef hebt kun je ook proberen de puzzels voor oudere kinderen te maken.

Het derde spel gaat over muziek. Je kunt spelen met geluidseffecten, horen hoe akkoorden klinken, drumstellen bouwen en drumsolo's componeren en nog veel meer. Het meest spectaculaire onderdeel is de studio, waar je een groep mag samenstellen, een nummer schrijven en een video monteren, allemaal uit vaste onderdelen die op de CD staan. Bij het afspelen van zo'n zelfgemaakte video komt er een titelrol voorbij met je naam erop.

Hartstikke leuk; volgens mij is het geen bezwaar dat 'Edison' in het Engels is. Meestal zie je op het scherm vanzelf wel wat je moet of kunt doen. Vervelender vind ik het dat 'Edison' zo'n vijftien Megabyte kost op de harde schijf. Dat is veel te veel. Maar ja, mijn computer was toch aan vervanging toe.

'Adventures with Edison' kost f. 99,-. 'Minimaal' vereist volgens Corel: 486 chip 33 MHz, 4 Mb RAM.


Alles wat je hier vindt mag je lezen, downloaden en zelfs kopiëren en aan vrienden geven. Maar ik heb het geschreven en het is en blijft van mij. Wat je dus niet mag doen is het verkopen en er geld aan verdienen. Dat doe ik tenslotte ook niet. Verder veel plezier ermee. -Herbert Blankesteijn


  • Terug naar het CD-ROM-menu.
  • Terug naar het Whizkidmenu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.