Een pasje voor de stiekeme bliksem

Herbert Blankesteijn, Technisch Weekblad 29-3-'95


Een pinpas-achtig kaartje kan bliksem registreren. Handig als bewijsmateriaal in geval van schade. De verzekeraars denken er nog over na.

Als de bliksem inslaat merk je dat zo ook wel dacht u? Mis. Het gros van de ontladingen gaat ongemerkt voorbij. Ook de bliksemafleider vertoont meestal geen sporen van het gebeurde. Intussen kan elektronische apparatuur daarvan wel degelijk schade ondervinden. Hoeveel is afhankelijk van de ligging van de leidingen en de kwaliteit van de bliksemafleider. Ergo: als er rare dingen gebeuren met de elektronica zou je graag willen weten of er een ontlading is geweest. Dan kan die de schuld krijgen. Per jaar is er in Nederland ongeveer 100 miljoen gulden schade door bliksem.

Schaap EMC Engineering komt met een noviteit: een kaartje op creditcard-formaat met een laagje magnetisch gevoelig materiaal, dat je aan de draad van een bliksemafleider kunt bevestigen. Gaat er door de draad een stroom lopen dan veroorzaakt die een magnetisch veld dat sporen nalaat op het kaartje. Bij uitlezing kan worden vastgesteld wat de maximale stroomsterkte door de draad is geweest in de betreffende periode. De 'Peak Current Sensor' wordt hij genoemd.

TW bevestigde een exemplaar vlak onder het hoogste punt van een drie verdiepingen hoog gebouw in Hilversum. Door een bevestigingsmechaniekje was de sensor makkelijk, stevig en - belangrijk - op een standaardmanier aan het koperdraad van de bliksemafleider vast te maken. Het kaartje hing met zijn korte kant tegen de draad en met de lange kant er loodrecht op. De eerste twee weken van maart heeft-ie daar gehangen, toen kreeg Schaap hem terug voor het uitlezen.

De uitslag: vier kiloAmpère! Aangezien de bliksemafleider in kwestie op verschillende plaatsen naar de grond afvoert moet de totale stroom een veelvoud daarvan zijn geweest. En dat in twee doodgewone nawinterweken bij een gebouw dat zich op geen enkele wijze van de gebouwen in de omgeving onderscheidt. De afdeling Automatisering ter plaatse meldt geen problemen van betekenis. Dat kan natuurlijk ook.

Een nadeel van de Peak Current Sensor is dat hij niet het moment van de inslag vastlegt. Wie een kaartje een eeuwigheid laat hangen en pas bij schade laat nakijken, staat niet sterk. Het moet frequent worden vervangen (uitlezen is natuurlijk niet altijd nodig). Een sensor kost ongeveer f. 12,50, uitlezen een riks per kaart en een rapport over een willekeurig aantal uitlezingen is 25 gulden. Overigens is het dan nog niet zeker dat eventuele problemen aan een ontlading te wijten zijn. Reden waarom er nog overleg gaande is tussen Schaap en de verzekeraars over de status van de Peak Current Sensor.

Schaap EMC Engineering BV: 05700-22507


Het materiaal dat hier verkrijgbaar is mag worden gedownload, gelezen en zelfs gekopieerd, maar alleen voor eigen gebruik. Vermenigvuldigen met winstoogmerk is niet toegestaan. Alles is copyright Herbert Blankesteijn, tenzij anders vermeld.
  • Terug naar het Produktenmenu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.