Alice in Wonderland

Herbert Blankesteijn, NRC Handelsblad november 1995


Ken je het boek 'Alice in Wonderland'? Nee? Dan moeten we daar eerst iets aan doen. 'Alice in Wonderland' gaat over een meisje dat op een dag een vreemd konijn ziet lopen, dat in zichzelf praat over te laat komen en daarbij op zijn horloge kijkt. Alice gaat er achter aan, kruipt in een konijnehol, valt een heel eind naar beneden en belandt in een wereld waar ze allemaal rare wezens tegenkomt en waar de vreemdste dingen gebeuren. Er is bijvoorbeeld een kat die onzichtbaar wordt - op zijn grijns na, en een koningin die tijdens gezellige spelletjes in de tuin over niets anders praat dan onthoofden. Alice is een heel gewoon meisje, maar het lijkt wel of iedereen die ze in Wonderland tegenkomt getikt is. Getikt is daar gewoon en alle getikte mensen en beesten vinden de gewone Alice maar een vreemde verschijning. Er gebeuren met Alice zelf trouwens ook bijzondere dingen. Door wat ze eet en drinkt wordt ze de ene keer extra groot en de andere keer extra klein, wat weer nieuwe problemen en belevenissen oplevert.

'Alice' is geschreven in de vorige eeuw door de Engelse schrijver Lewis Carroll. Het was een geweldig succes en het boek wordt nog altijd gelezen. In die tijd werden er van een beroemd verhaal nog geen tekenfilms gemaakt, stickers en flippo's gedrukt of plastic poppetjes verkocht. Nu, honderddertig jaar nadat 'Alice' werd geschreven, is er wel een CD-i die 'Alice in Wonderland' heet. Het is geen verhaal maar een spel. Of misschien is het toch een verhaal, maar dan een verhaal waarin je zelf meespeelt.

Je speelt de rol van Alice, en dat is wel eens leuk voor de meisjes onder ons. In CD-i- en computerspelletjes zijn de hoofdrolspelers meestal mannetjes. Je bestuurt het poppetje dat Alice voorstelt en jij bepaalt wat ze vraagt en welke antwoorden ze geeft. Onderweg door Wonderland kom je namelijk mensen en dieren tegen die je vragen kunt stellen en die jou raadsels kunnen opgeven. Ook kunnen ze liedjes voor je zingen, ze kunnen je voorwerpen geven of dingen van je afpakken. Je kunt ze ook uitschelden, soms helpt dat, maar soms verdwijnen ze dan. Met de liedjes die je leert, de voorwerpen en wat je verder te weten bent gekomen kun je verderop in het spel je voordeel weer doen. Al moet je soms wel een plek terugzoeken waar je eerder bent geweest. Zo kwam ik bij een muis die de snoepjes niet bliefde die ik van Alice's zus had meegekregen, maar hij lustte wel jam, zei hij. Gelukkig herinnerde ik me dat ik al in een provisiekamer (een soort etenskast) was geweest. Terug, zoeken door het doolhof van Wonderland, en ja hoor, in de provisiekamer stond inderdaad een pot jam die ik eerder niet had gezien. Muis ook weer blij, en hij gaf een nuttige tip die ik niet zal verklappen.

Het doel van het spel blijft vaag, al lijkt het er wel op dat het konijn (dat jij ook zult tegenkomen) zijn handschoenen zoekt. Je moet gewoon proberen op je zwerftocht iedereen tevreden te stellen die je tegenkomt. Verder zul je volgens de handleiding tot Koningin van Wonderland worden gekroond als je alles tot een goed einde brengt.

'Alice in Wonderland' is geen flitsend videospelletje; de bewegingen op het scherm zijn langzaam en houterig. Als je van puzzels en raadsels houdt zul je er veel plezier aan beleven. Maar vergeet niet eerst het boek te lezen.

Alice in Wonderland kost f. 99,95


Alles wat je hier vindt mag je lezen, downloaden en zelfs kopiŽren en aan vrienden geven. Maar ik heb het geschreven en het is en blijft van mij. Wat je dus niet mag doen is het verkopen en er geld aan verdienen. Dat doe ik tenslotte ook niet. Verder veel plezier ermee. -Herbert Blankesteijn


  • Terug naar het CD-i-menu.
  • Terug naar het Whizkidmenu.
  • Terug naar het Hoofdmenu Archief Herbert Blankesteijn.