Providers getest

Herbert Blankesteijn

 

In de Consumentengids van januari staat een test van internetproviders. De providers die goed scoren, zullen daar in hun reclame graag gebruik van maken. Wat is zo'n test waard?

 

Wat betreft tarieven en de kwaliteit van helpdesks is zo'n artikel waardevol. Dat geldt niet voor technische zaken als snelheid. Zon eindigt bijvoorbeeld net boven Freeler met 22,6 versus 22,5 kilobit per seconde. Is Zon dus sneller? Het verschil valt zeker binnen de meetonnauwkeurigheid. De CB had de cijfers achter de komma beter kunnen weglaten.

 

Een abonnee van Hccnet rapporteert me een snelheid die consequent het dubbele is van het gemiddelde dat de CB bij deze provider meet. Evengoed kunnen die cijfers best kloppen. Behalve meetonnauwkeurigheid heb je namelijk variatie in de tijd en naar plaats. Een provider mag op drukke uren onbetrouwbaar zijn als je zelf op zulke tijden niet inlogt. En zo kan je in de ene regio inbelproblemen hebben, die elders bij dezelfde provider niet bestaan.

 

Het onderzoek is gedaan van mei tot en met oktober 2000. Een eeuwigheid! Zelfs binnen zo'n periode kunnen goede providers veranderen in slechte, dure in goedkope en andersom. Maar de meest recente gegevens zijn dus in de maand van publicatie een kwartaal oud. Dat betekent dat ze naar internetmaatstaven verouderd zijn. Sinds oktober is Superweb (de slechtste uit het onderzoek, maar dat kon iedereen al weten) failliet gegaan en Wanadoo heeft bekend gemaakt Freeler te willen opkopen. In december had de CB genoeg lef om een onderzoek naar de kwaliteit van pc's niet te publiceren omdat de verwerking van de gegevens teveel tijd had gekost. Waarom nu dan wel? Een provider die in november extra bandbreedte heeft ingehuurd kan nu de snelste zijn, maar te boek staan als de langzaamste. Publiceer de metingen dan op internet, dat kan sneller. Maar dan nog. Een provider die in januari een sloot extra abonnees krijgt, bijvoorbeeld door een gunstige testuitslag, is opeens de traagste en geeft misschien wel bezettoon. Ik zou wel eens een onderzoek willen zien dat met zijn eigen effecten rekening hield.

 

Een punt van speciale ergernis voor mijzelf is het inbellen. Ik heb het een tijdje bijgehouden: bij acht verschillende providers gaat het in ongeveer 30% van de gevallen mis. De bezettoon, het enige probleem dat geen geld kost, komt bijna nooit voor. Er gaat dus, ook als de verbinding mislukt, altijd een duppie naar KPN en een paar cent daarvan naar de provider. Ik was verbaasd dat het volgens de CB bij Hccnet altijd goed gaat, want mijn ervaring is anders. De enige waar ik geen klachten over heb is Nrcnet, voor abonnees van NRC Handelsblad. Maar die ontbreekt in het CB-onderzoek, misschien - daar heb je het weer - omdat de dienst pas sinds eind 2000 bestaat.

 

Het testen van de eigenschappen van providers is zinloos. Het is een loterij. Mijn advies, gebaseerd op meer dan vijf jaar permanent onderzoek: neem véél loten, zeker als ze gratis zijn, dan zit er altijd wel een prijsje bij.