British Telecom is helemaal hyper

Herbert Blankesteijn

 

Bij British Telecom zijn ze gek geworden. Ze denken dat ze het patent hebben op de hyperlink, en ze wilen er geld uit slaan. Een hyperlink is een verbinding tussen twee pagina's op het Web, meestal een klikbaar woord of plaatje. De hyperlink is internet.

 

Wat is er aan de hand: BT heeft in 1976 octrooi aangevraagd op verbindingen tussen computerteksten die je nu zou kunnen zien als voorlopers van hyperlinks. Het is in 1989 toegekend en is nu alleen nog in de VS geldig - tot 2006. BT zelf had het hele octrooi vergeten tot het drie jaar geleden bij een inventarisatie boven kwam drijven.

 

En nu wil British Telecom geld zien, in eerste instantie van Amerikaanse internetaanbieders zoals America Online. Dat zal ze niet glad zitten; de providers zullen zich met hand en tand verdedigen. De belangen zijn groot, en BT is aan het verkeerde adres. Het zijn tenslotte de websites, hun eigenaren, en de surfers die de hyperlinks feitelijk aanbrengen en gebruiken. Niet de internetaanbieders. En is de claim terecht? Lijkt de techniek uit het octrooi van BT op de hyperlink van nu? Muizen waren er nog niet, het World Wide Web ook niet, en klikbare plaatjes zeker niet.

 

Hoe stelt BT zich dit voor? Moeten we per klik betalen? Per hyperlink? De gemiddelde internetpagina heeft er 50! Afrekenen per creditcard? Eerder heeft Compuserve geprobeerd munt te slaan uit het populaire GIF-formaat voor plaatjes, en Amazon heeft een octrooi verkregen op een methode om met één klik bestellingen te doen. Beide bedrijven hebben ingebonden toen internetgebruikers massaal protesteerden. BT kan een populair doelwit van hackers worden. Dus dat wordt een leuke show. Gratis.