Napster getroffen door ironie

 

Het jonge softwarebedrijf Napster is de afgelopen week getroffen door de ene ironie na de andere. Napster deelt zoals bekend gratis software uit waarmee mensen via internet elkaars mp3-muziekbestanden kunnen kopiëren. De server van Napster helpt alleen gebruikers elkaar te vinden. Napster kan zo juridisch volhouden geen auteursrechten te schenden: dat doen namelijk de gebruikers. Onlangs moest Napster meer dan 317.000 fans van Metallica en meer dan 230.000 van Dr. Dre afsluiten, toen de artiesten aantoonden dat deze mensen hun muziek wederrechtelijk hadden gekopieerd.

 

Ironie nummer één is nu dat 29.000 van de afgesloten Metallica-fans in een digitaal opgestuurd formulier hebben gezworen dat ze een schoon geweten hebben. Napster heeft ze daarop weer aangesloten, waarna de advocaat van Metallica ze heeft beschuldigd van meineed. Wordt vervolgd.

 

Ironie nummer twee is dat het basisidee van Napster nu zelf op uitgebreide schaal wordt gejat. Met een programma genaamd Gnutella kun je bij je mede-aangeslotenen zoeken naar alle soorten bestanden - dus niet alleen muziek maar bijvoorbeeld ook films. Gnutella is ontwikkeld bij America Online, maar AOL heeft het project beëindigd vanwege de auteursrechtelijke voetangels en klemmen. Nu  wordt Gnutella net als het besturingssysteem Linux door een losvaste gemeenschap van onbezoldigde programmeurs ontwikkeld. Behalve de strijd tussen auteursrechthebbenden en de makers van kopieersoftware, kunnen we een strijd op leven en dood verwachten tussen de makers van Napster-achtige programma's onderling, met als inzet de dominantie, oftewel het grote publiek. En dat zonder Microsoft, dat dit spekgladde terrein niet durft te betreden.

 

En de laatste ironie is, dat vorige week de band The Offspring is begonnen met het verkopen van T-shirts en dergelijke met Napster-logo. Ze doen dat als steunbetuiging, maar zonder toestemming van Napster, en de vraag is nu of Napster in het geweer durft te komen. Doen ze dat wel, dan maken ze zich belachelijk, doen ze het niet dan zijn ze de controle over hun merk kwijt. Ook dit aspect van het Napster-feuilleton wordt ongetwijfeld vervolgd.